Rudolfinum_Time-Based
Galerie Rudolfinum představila v návaznosti na výstavní projekt Domestic Arenas (19. 1. 2018 – 18. 3. 2018) nový cyklus prezentací mezinárodních i českých současných umělců působících na poli časových médií, tedy filmu, videa a animace, nazvaný Rudolfinum_Time-Based.
Ambicí dramaturgie dlouhodobého cyklu projekcí a doprovodných přednášek s autory filmů, kurátory a odborníky ze souvisejících disciplín je ukázat nejrůznější umělecké strategie současného pojetí časových médií, vždy se specifickým aktuálním tématickým rámcem. Jednotlivé projekce v cyklu tak mohou být vnímány jako jediná skupinová výstava rozdělená v čase.
První série prezentací pro podzim 2018 (kurátor Jen Kratochvil, supervize Petr Nedoma) nabídla koncepční překlenutí mezi výstavami Domestic Arenas (kurátor Petr Nedoma) a jedinečnou prezentací díla Arthura Jafy (kurátoři Hans Ulrich Obrist, Amira Gad a kurátor v Praze Petr Nedoma), koncipovanou ve spolupráci se Serpentine Galleries a Julia Stoschek Collection, která se v Galerii Rudolfinum konala od ledna do konce března 2019.
V roce 2020 bylo v Galerii Rudolfinum prezentováno v tomto cyklu dílo Olympia (The real time disintegration into ruins of the Berlin Olympic stadium over the course of a thousand years) belgického umělce Davida Claerbouta (kurátor Petr Nedoma).
O rok později se konala výstava mezinárodního současného videoartu Compassion Fatigue Is Over (kurátoři: Jen Kratochvil a Petr Nedoma). Série narativních videí a filmů, po boku architektonických intervencí, směřovala svou pozornost k množině klíčových témat naší současnosti. Na výstavě participovali Candice Breitz, Anna Daučíková, Haris Epaminonda, Naeem Mohaiemen, Jeremy Shaw, Hito Steyerl, Aleksandra Vajd & Anetta Mona Chisa.
Tématem výstavy Not Without Joy (kurátor Petr Nedoma) bylo Blackness, neboli černošství. Výstava představovala první a zásadní pokus předestřít českému publiku díla umělců, kteří autenticky žijí a reflektují nejrůznější životní situace, otázky a problémy, jejichž význam je vysoko nad lokální a individuální úrovní reflexe. Zastoupeni na ní byli Noah Davis, Ufuoma Essi, Frida Orupabo, umělecké duo The Otolith Group, zabývající se odkazem hudebního skladatele Juliuse Eastmana, či gospelový sbor Sunday Service se svým zakladatelem, raperem Kanye Westem.
Co je realita? A je realita jenom jedna? Nebo se nám nabízí možnost pohybovat se mezi různými verzemi a variacemi toho, co jinak považujeme za samozřejmé a popisujeme jako skutečnost? Podobnými otázkami se zabývala výstava Shifted Realities (kurátoři Eva Drexlerová, Jen Kratochvil, Petr Nedoma), která na sérii prací mezinárodně renomovaných umělců představila obrazem, prostorem i pohybem vybrané přístupy uvažování o narativu současného světa a jeho směřování.
Rudolfinum_Time-Based nabízí specifické subjektivní pohledy na realitu naší současnosti jako stavu konstantního posunu, který postrádá pevné body, což plně reprezentuje samotné médium v čase se dynamicky proměňujících obrazů. Filmy, videa a animace, které máte možnost shlédnout, se pohybují na ostří kritiky stávajícího dominantního socio-politického stavu společnosti.
Foto: Naeem Mohaiemen, Tripoli Cancelled, 2017, Digital video, color, sound, 95 min.